maandag 18 augustus 2014

Bloganalyse.

Ter voorbereiding op een reis naar een bijzonder land is het belangrijk om informatie te vergaren. Vooral voor een bijzonder land als China. Tegenwoordig vindt dit vooral plaats op het internet. Er is een overvloed aan informatie te vinden waardoor het belangrijk is geworden om de juiste en meest bruikbare informatie uit het aanbod te filteren. Juiste informatie in namelijk informatie die recent is en dus betrouwbaar. Informatie van meer dan 5 jaar geleden is waarschijnlijk al niet meer betrouwbaar. Daarnaast is het belangrijk om te weten voor wie de informatie is geschreven en met welk doel dit is geschreven. Is het een reiziger die graag tips wil geven of een passie heeft om over een bepaald land te schrijven? Of is het een reisorganisatie die graag een bijzondere reis naar China wil verkopen?

Blogs
Zakelijk bloggen en social media zijn allebei een must voor de zoekmachine optimalisatie (SEO). Het geheel van informatie/inhoud dat een organisatie middels communicatie op haar omgeving wil overbrengen is belangrijk, vooral unieke informatie. Dit zorgt voor een stijging in de Google ranking. Daarbij is het belangrijk om te schrijven over onderwerpen die interessant zijn voor het publiek dat je wil bereiken. Het is dus belangrijk om te weten wat mensen willen weten en daarna pas een blog te maken daarover. Een blog is niet alleen goed voor zoekmachine optimalisatie, het is ook een manier om je als online expert in je vakgebied te profileren en beter in contact te komen met je publiek. Door te bloggen trek je gemiddeld 55 procent meer bezoekers naar je site, creëer je meer linkverwijzingen van andere sites, vergroot je je online bereik en breng je mensen op een positievere manier in contact met jou bedrijf. Met social media kan je je blogs nog meer benutten. Door de blogs te delen met Facebook, Twitter en Google+ vergroot je onder andere je online bereik en versterk je de online autoriteit. Daarnaast zijn de reacties op een blog zeer belangrijk. Reacties op een artikel zijn, naast de cijfers van Google Analytics, een bevestiging dat je gelezen wordt. Het maakt daarbij niet uit of je de grond in geboord wordt of de hemel in geprezen wordt. Je schrijft niet zomaar een blog voor of over jou bedrijf, je doet dit met een doel. Je wil je producten en diensten van je bedrijf bekend maken en je wil laten zijn dat jou bedrijf het beste bedrijf in de branche is. Tegenwoordig geven veel reisorganisaties hun klanten de mogelijkheid om een blog aan te maken en bij te houden of om een blog te schrijven na de terugkomst van hun reis. Ook zijn er reisorganisaties die zelf een soort van blog vol informatie bijhouden over de bestemmingen die worden aangeboden. Dit zijn blogs die er professioneel uitzien zoals http://www.travelbloggers.nl/ of http://www.chinaonline.nl/inspiratie/china-blog van Riksja Travel. In deze blogs staat veel informatie over de bezienswaardigheden en bestemmingen van China. Daarnaast zijn er ook tips voor de reizigers te vinden die een eigen blog willen bijhouden. De informatie is voornamelijk geschreven door vakdeskundigen die zelf regelmatig in China zijn geweest. Dit zie je vooral aan de manier waarop er geschreven wordt.

Het uiterlijk van een blog is zeer belangrijk, denk hierbij ook aan het beeldmateriaal dat er wordt gebruikt. Daarnaast moet de informatie of het verhaal die op de blog te vinden is niet standaard zijn. Met standaard wordt bedoeld informatie die je in iedere reisgids over China kunt vinden. Ook moet een blog makkelijk weg te lezen zijn en leuke/relevante en eventueel nieuwe informatie bevatten. Het is dan ook belangrijk dat een artikel voor de lezer makkelijk te ‘scannen’ is. Actuele nieuwsberichten maken een blog geloofwaardig en up-to-date. Als er regelmatig nieuwe content op een blog wordt geplaatst laat dat zien dat een blogger actief bezig is. Tot slot is het belangrijk dat een de lezer moet weten waar hij of zij aan toe is. Het moet dan ook meteen voor de bezoeker duidelijk zijn of het antwoord op zijn of haar vraag gevonden kan worden. http://www.reislogger.nl/ ziet er bijvoorbeeld betrouwbaarder uit dan http://www.waarbenjijnu.nl/ dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar qua opmaak kies je toch sneller voor reislogger.

Sociale media
Op sociale media kan veel bruikbare reisinformatie worden gevonden. Dit is over het algemeen lastiger dan het informatie vergaren door middel van blogs. Over het algemeen zijn de berichten die op sociale media worden geplaatst te kort. Iedereen kan overal zijn of haar reacties plaatsen wat de betrouwbaarheid ook lastig maakt. Toch is social media een goed medium om inspiratie op te doen en om zin te krijgen in de reis. Het sociale web staat boordevol prachtig beeldmateriaal over China.

Handige websites
Altijd al een bezoek willen brengen aan de bijzondere stad Beijing  en u wilt graag wat achtergrond informatie dan zijn hier een aantal handige websites die u kunt gebruiken.
https://www.facebook.com/discoverchina.travel en https://www.facebook.com/ToursinChina  Beijing: https://www.facebook.com/BeijingChinaOfficial deze pagina wordt beheerd door het officiëel citymarketingbureau in Beijing.

Relive the daily life in the historical city”.
De blog Travelvalley beschikt over  interessante reisartikelen en tevens ook handige reistips voor een goed voorbereiding van uw reis. Daarnaast worden er ook  vele bijzondere activiteiten beschreven die passen bij het thema Relive the daily life in the historical city”. Wanneer je niet genoeg kunt krijgen van de schoonheid van China is de blog van Goyvon wat voor u hier wordt uitgebreid uitleg gegeven over het wonen en werken in China. Het unieke aan deze blog is dat deze blog erg  veel  inside informatie  geeft over China .Ook wordt deze blog regelmatig bijgewerkt , en is informeel geschreven waardoor het prettig leest. Er is op deze blog ook veel te vinden over de Chinese cultuur en daarom ook interessant voor het nieuwe arrangement Beeing in Beijing. Daarnaast kan er gebruik gemaakt worden van de Facebookpagina Beijing China Official voor feitelijke informatie.

Marketing en communicatie professional
Als marketing en communicatiemedewerker kan je naambekendheid en kennis bundelen met reisbloggers, reisjournalisten, en online reismagazines. Zo kun je van blogging een waardevol en marketing-en communicatiemiddel maken.

 Anno 2014 is iedereen online en in control. Social Media is het kloppend hart. Deze technische ontwikkelingen beïnvloeden het gedrag van de mens, blijkt uit onderzoek van TNS NIPO. De moderne mens wil en kan alles weten en communiceert wat af op diverse forums. Dit heeft direct invloed op het gedrag van mensen zowel zakelijk als privé. Grenzen vervagen hierdoor.  Een duidelijk voorbeeld hiervan is online communicatie zowel dag als nacht.

Daarnaast hebben internet en ‘Social media’ een grote rol bij de verandering van ons koopgedrag.
Op elk gewenst moment kunnen wij gewenste informatie vinden door een simpele zoekterm in te vullen.
We kunnen online shoppen door van site naar site te surfen, en zo het aanbod van verschillende reisaanbieders te bekijken en te vergelijken. Dit kunnen we direct met vrienden, kennissen, familie of vreemden
bespreken in chatrooms of andere ‘Social media’.

Ook is het belangrijk dat we dit lekker in de huiskamer doen met een glaasje wijn erbij of onderweg met onze smartpohne of tablet. De moderne consument is uitstekend geïnformeerd en daardoor extra kritisch op producten, winkels, prijzen en service. We zijn niet langer meer afhankelijk van de reisbureaus of de kennis van een reisadviseur. We zijn eigenlijk veel mondiger geworden en hebben vaak al informatie gevonden voordat we een reis gaan boeken.


Reizigers bereiden hun vakantie anders voor dan vroeger. Reisgidsen en -boeken zijn niet meer de meest belangrijke informatiebronnen. Social media reissites en reisblogs worden tegenwoordig als waardevoller en authentieker gezien. Het vertrouwen van lezers in (blog) posts is groot en neemt steeds verder toe. Blogs en bloggers weten op een aantrekkelijke manier bestemmingen te promoten wat weer een voordeel kan bieden voor een reisorganisatie.


Reisbloggers en reisjournalisten hebben vaak meer dan één passie waarover ze bloggen. Dit maakt het extra interessant om ze in te zetten voor een marketing- of communicatieplan. Reisbloggers produceren vaak niet alleen goede content, hun persoonlijke verhalen delen met een specifiek lezerspubliek ze creëren vaak ook online interactie. Bloggers kunnen zelfs beslissingen beïnvloeden omdat ze naast hun expertise binnen hun vakgebied ook een vertrouwensrelatie met de lezers hebben opgebouwd. Dit is gunstig voor het boekingsproces van een reisorganisatie. Reisbloggers praten al met potentiële klanten van reisorganisaties, ze hebben al een specifieke niche en demografie waar ze mee communiceren. Geselecteerd voor de juiste campagnes, kunnen ze relevante content creëren. Daarnaast kan een blogger aanvullende tekst, beeld of videomateriaal produceren, advies geven over een social media strategie, of het vertalen van teksten in andere talen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten